Díky BioCNG může být zemní plyn stejně obnovitelný jako elektřina vyráběná ze slunce či z větru. Vše, co funguje na zemní plyn, funguje i na BioCNG, protože biometan má stejné složení

Řidiči automobilů na stlačený zemní plyn (CNG) mají poprvé v České republice možnost vyzkoušet jízdu na BioCNG. Biometanem obohacený zemní plyn je emisně čistou variantou CNG, která při spalování uvolňuje do ovzduší až o 80 % méně emisí oxidu uhličitého oproti benzinu či naftě a plní tak i nejpřísnější limity čisté mobility. innogy získává biometan z biologicky rozložitelného odpadu z EFG Rapotín BPS, které patří do holdingu Energy financial group. Zkoušky s tímto stoprocentně obnovitelným plynem plánuje na svých 63 plničkách CNG rozmístěných po celém Česku do konce letošního června.

„V EFG Rapotín BPS získáváme z bioplynu pokročilé biopalivo, které má certifikované nulové emise skleníkových plynů. Jedná se o nový zdroj obnovitelné energie, který ČR potřebuje jak pro zlepšení životního prostředí, tak pro splnění cílů využití OZE v dopravě,“ říká Martin Vrtiška, obchodní ředitel Energy financial group. „Možnost uložení biometanu v distribuční plynárenské soustavě a jeho spotřeba na kterémkoliv připojeném místě je velkou výhodou. Také proto je vnímaný jako součást řešení mnoha problémů najednou, ať už jde o energetické využití odpadu, snižování emisní zátěže ovzduší v dopravě nebo redukci emisí oxidu uhličitého v energetickém mixu paliv,“ dodává.

Energy financial group plánuje i další investice do instalací jednotek na úpravu bioplynu v ČR. „Naším cílem je udržet si pozici leadera na českém trhu a přispět k tomu, aby se Česká republika v objemu vyrobeného biometanu přiblížila k zemím v západní Evropě,“ dodává Tomáš Voltr, výkonný ředitel a místopředseda představenstva Energy financial group.

Biometan patří mezi paliva budoucnosti

„Biometan je plnohodnotnou alternativou k elektromobilitě, ale při výrazně nižších vstupních nákladech. Je stejně obnovitelný jako elektřina vyráběná ze slunce či z větru a nevyžaduje žádné dodatečné úpravy motorů. Jeho velkou výhodou je bezproblémové vtláčení do plynárenské infrastruktury i do vozidel na CNG,“ uvedl Zdeněk Kaplan, CEO innogy Energo, a dodal: „Biometan patří mezi paliva budoucnosti. V porovnání s ostatními konvenčními biopalivy má nejnižší emise skleníkových plynů i nejnižší spotřebu energie v celém životním cyklu, zejména je-li vyráběný z biologicky rozložitelného odpadu.“

Pro innogy vyrábí biometan bioplynová stanice Rapotín na Šumpersku z biologicky rozložitelného odpadu. Využívá k tomu moderní technologii s osvědčením od Mezinárodního systému certifikace biomasy a biopaliv (ISCC EU). Po vtlačení do distribuční soustavy může být biometan spotřebován kdekoli. Využít jej lze jak pro provoz energetického zařízení, tak v dopravě.

Bioplynová stanice stanice Rapotín
Biometan pro BioCNG od innogy pochází z Rapotína.

Podle rozsáhlé studie týkající se bilance skleníkových plynů za celý životní cyklus vozu, kterou v loňském roce nechala vypracovat Mezinárodní automobilová federace (FIA), jsou auta s pohonem na CNG šetrnější než elektromobily. Vozy na CNG jsou oproti elektromobilům levnější, jednodušší a mají menší nároky na dobíjecí infrastrukturu.