Ministři členských států Evropské unie minulý týden dosáhli kompromisu na balíčku opatření pro redukci emisí z dopravy. Jedním z opatření je povinnost snížit emise CO2 z nově prodaných automobilů o 100 %. Tento krok by mohl znamenat faktické zastavení prodeje nových automobilů se spalovacími či vznětovými motory, avšak ve hře stále zůstávají nekonvenční, zejména syntetická paliva.

Jak informoval server Euractiv, na opatření se shodly všechny státy Evropské unie na zasedaní 29. června. Opatření má pomoci nasměrovat evropský automobilový průmysl na trajektorii elektromobility, která se má, díky stále hustější nabíjecí infrastruktuře, stát po roce 2035 realitou.

Opatření, které bylo poprvé navrženo v červenci 2021, by mohlo znamenat faktické zastavení prodeje nových, tedy nikoli ojetých, benzinových a naftových automobilů a lehkých užitkových vozidel od roku 2035. Možnost prodávat starou technologii ale automobilky nadále mít budou.

Za vyrobená auta, která nesplní podmínku 100 %, budou platit poplatek, který pak nejspíše promítnou do ceny vozu. V praxi to bude znamenat, že za každý gram emisí CO2 na 100 kilometrů zaplatí penalizaci 95 eur. Opatření má dát trhu jasný ekonomický signál směrem k elektromobilitě.

Švédská automobilka Volvo s úspěchem představila luxusní vůz poháněný biometanem.
Luxusní vůz poháněný alternativním palivem – biometanem

Turbulentní vyjednávání

Itálie, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko prosazovaly odklad cíle pro rok 2035 na rok 2040. Členské země nakonec podpořily kompromis navržený Německem, které má největší automobilový trh v EU, jenž zachoval cíl pro rok 2035 a zároveň vyžaduje, aby byla v roce 2026 celá situace znova zanalyzována. Dočasná výjimka z povinnosti byla vyjednána pro malé automobilky, které vyrábí méně než 10 000 automobilů ročně.

Technologická neutralita

Evropská unie nebude automobilkám stanovovat, jakou technologii musí pro dosažení cílů použít. Prozatím nejasná je role syntetických paliv, která se budou spalovat v klasickém spalovacím motoru. Ta budou teoreticky povolena i po roce 2035, není ale jasné, jak bude probíhat kontrola toho, že uživatel opravdu syntetické palivo jako například vodík využívá. V roce 2026, kdy má být celé opatření znovu zanalyzováno, bude také vyhodnoceno, zda budou cíl plnit hybridní vozidla nebo paliva s neutrálními emisemi CO2 (například jezdící na biometan).

Evropský parlament opatření, které je součástí balíku Fit for 55, schválil na návrh Komise již minulý měsíc. Dohoda, které bylo minulou středu dosaženo mezi členskými státy EU, znamená, že návrh může být nyní v nadcházejících měsících rychle dokončen. Ten už nejspíš nedozná větších změn.

Zdroj: oenergetice.cz