Pojďme si projít předpovědi, které se nejčastěji opakují v prognózách analytiků. Některé z nich se zdají více než realistické.

1. Nasdaq překoná Dow Jones index

Snad nejlepším indikátorem momentální transformace v ekonomice je chování největších tržních indexů. Technologický index Nasdaq překonal v první polovině roku index Dow Jones, který je složen z tradičních blue chips akcií, o celá 2,5 %.

Nic nenasvědčuje tomu, že by se tak nemělo dít i v druhé polovině letošního roku, protože podmínky pro významnější růst technologického sektoru stále platí. Stále řádící pandemie tlačí velkou část americké populace, aby pracovala z domova, nakupovala on-line, stranila se společenským setkáním a utrácení za zážitky jako jsou restaurace a cestování.

Mnoho z akcií Dow Jones indexu, například McDonald’s, Nike, Disney nebo Boeing, jsou naopak velmi citlivá na cokoliv spojeného s pandemií a je velmi pravděpodobné, že v druhé polovině roku zaznamenají velmi špatné hospodářské výsledky.

Dá se tak očekávat, že by vaše orientace na technologický sektor měla být více než prospěšná.

2. Buffett zůstane mezi poraženými

Buffettova pověst investičního proroka vzala v letošním roce za své. Akcie Berkshire Hathaway klesly od začátku roku o 18 % ve srovnání s pouhým 2% poklesem hlavního benchmarku, indexu S&P 500.

Porovnání letošní výkonnosti akcií Berkshire Hathaway (zelená) a indexu S&P 500 (modrá).
Zdroj: Finance.yahoo.com

Buffettovo vyhýbání se technologickým akciím a jeho preference ekonomicky senzitivních podniků z odvětví financí a průmyslu portfolio omažského konglomerátu velmi oslabilo. Připočteme-li agresivní akce FEDu, který vzal věci do svých rukou a začal nakupovat nezdravé dluhopisy a půjčovat skomírajícím korporacím, nevěští to nic dobrého. Berkshire se nestane zachráncem poslední instance, čímž během poslední finanční krize získala společnost řadu zajímavých investic se slevou.

Warren Buffett sedí na pořádném balíku peněz, který v současnosti čítá téměř 140 miliard dolarů. Mnozí očekávali, že je použije k nákupům akcií. Nyní je ale jasné, že Buffett považuje trh za příliš drahý. Dokud se ocenění jednotlivých společností více nepřiblíží jeho představě, je nepravděpodobné, že by prováděl velké nákupy. Namísto toho může provést zpětný odkup akcií Berkshire, které v letošním roce výrazně zaostávají za tržní výkonností. Je tedy otázkou, zda Buffettovi nezačíná pomalu ujíždět vlak.

3. Microsoft bude jediným tech gigantem, který zaznamená růst zisků

Není pochyb o tom, že 5 největších technologických společností světa: Apple, Google (Alphabet), Amazon, Facebook a Microsoft ponesou na svých bedrech letošní výkonnost indexu S&P 500. Skupina těchto 5 firem tvoří téměř pětinu jeho tržní kapitalizace a s ohledem na jejich obrovské hotovostní zůstatky a konkurenční výhody patří v době současné krize k nejodolnějším společnostem. Zdá se však, že pouze Microsoft je připraven na letošní růst zisků.

Google a Facebook čelí vážnému ochlazení reklamního trhu, což je navíc umocňováno bojkotem on-line reklamy. Příjmy Googlu z reklamy by tak mohly letos dokonce klesnout, což je událost v historii nevídaná. O Facebooku pak budeme více hovořit níže… Amazon uvedl, že vynaloží celkem 4 miliardy dolarů na výdaje spojené s událostmi koronaviru, aby zajistil bezpečnost zákazníků i zaměstnanců. Apple pak byl nucen uzavřít desítky svých retailových prodejen, navíc je firma závislá na pravidelných spotřebitelských výdajích.

Nastává správný čas pro nákup akcií Microsoft? Pětiletý graf akcií vypadá, jako by Microsoft nemohlo nic zastavit.
Zdroj: Finance.yahoo.com.

Microsoft má naopak se svou orientací na B2B segment nejlepší předpoklady pro růst i během pandemie. Výdaje na podnikové technologie byly doposud nejméně postihnuty ekonomickými dopady krize i proto, že byla řada firem nucená přehodnotit své současné fungování a více se orientovat na práci na dálku.

4. Zuckerberg bude pod výrazným tlakem. Co akcie Facebooku?

Bojkot reklamy na Facebooku se stal velkým tématem napříč řadou korporací v USA. Přidaly se do něj desítky těžkých byznysových vah včetně Unileveru, Fordu, Hondy, Coca-Coly, Pepsica nebo Starbucksu. Všechny tyto společnosti se zavázaly snížit svůj marketingový rozpočet na facebookovou reklamu alespoň na měsíc červenec.

Nevraživost vůči gigantovi sociálních médií rychle vzrostla v návaznosti na současnou rasovou problematiku, která rezonuje nejenom v USA. Facebook čelí rostoucímu počtu obvinění, že pomáhal zesilovat nenávistné projevy, hrozby a šíření politických dezinformací. Zuckerbergova neochota měnit firemní politiku Facebooku pak vedla k protestům zaměstnanců a rezignacím některých významných pracovníků.

Vliv protestů na ekonomickou situaci Facebooku není jasný, ale poškození dobré pověsti společnosti a Zuckerberga bude nemalé. Mohou se prohlubovat problémy s morálkou zaměstnanců a případný nábor nových uchazečů o zaměstnání také nemusí probíhat hladce. Facebook zatím provedl několik menších kroků k zažehnání těchto obav, kritici je však stále nepovažují za dostatečné.

S blížícími se americkými volbami bude modrá síŤ stále přitahovat více pozornosti a rozhodně nechce být vnímána jako negativní element v předvolební kampani. Je tak v nejlepším zájmu Facebooku i Zuckerberga, aby zauvažovali nad změnami ve firemní politice. V opačném případě se mohou dočkat podstatného odlivu investičního kapitálu.

Zdroj: Warengo.com / Autor: Patrik Kudláček