Nizozemské konsorcium se do roku 2028 chystá prosadit krátkovzdálenostní komerční lety na vodíkový pohon mezi Rotterdamem a Londýnem. Podle konsorcia by zavedení daného leteckého spojení mělo pozitivní vliv nejen na snižování emisí z letecké dopravy, ale i na vznik nových ekonomických a pracovních příležitostí.

Mezi Rotterdamem a Londýnem se bude komerčně létat na vodík do roku 2028. Takový je plán konsorcia ustanoveného v souvislosti s projektem The Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage System (HAPSS), jehož členská základna čítá 17 nizozemských firem, organizací a institucí.  Panuje mezi nimi společné přesvědčení, že se během následujících šesti let stanou environmentálně šetrné komerční lety na krátkou vzdálenost skutečností.

Konstrukčně se uvažované letouny přitom nebudou nijak významně lišit od stávajících modelů. Vodíkové pohonné jednotky s palivovými články budou zavedeny do stávajícího středně velkého turbovrtulového letounu s 40 až 80 místy pro pasažéry. Nádrže s kapalným vodíkem budou umístěny v ocasní části letadla.

Michel van Ierland, nizozemský podnikatel a člen konsorcia, uvedl, že se tato iniciativa stane hybnou silou pro odemknutí zcela nového trhu v hodnotě až 16 miliard eur. Členové konsorcia rovněž věří, že dojde ke vzniku bezmála 1200 nových pracovních míst před odletem prvního vodíkového letadla.

„Toto je velmi zajímavé například pro Skandinávii a Nový Zéland, kde se lidé v souvislosti s lety na krátkou vzdálenost stále soustředí na bateriové technologie,“ uvedl van Ierland.

V důsledku zavádění letounů na vodíkový pohon konsorcium odhaduje zvýšení cen letenek až o 10 %. Zároveň se však přepokládá, že si cestující budou ochotni za environmentálně šetrnější dopravní alternativu připlatit.

vodíková nádrž

Konsorcium HAPSS

HAPSS je partnerství veřejných i soukromých subjektů  výhradně z Nizozemska. Jeho založení bylo iniciováno ze strany Unified International a nizozemské agentury pro regionální ekonomický rozvoj InnovationQuarter.

Mezi jeho 17 členů patří například výrobce letadel Fokker, Technická univerzita Delft, nizozemská vláda nebo Nizozemské královské vesmírné centrum. Jedná se zároveň o příjemce největší části podpory z 383 milionů eur z nizozemského Národního růstového fondu alokovaných pro program Aviation in Transition (Transformace letectví).

„Chystáme se akcelerovat ozelenění letectví. Díky letům na vodík bude nizozemský letecký průmysl opět v čele tohoto odvětví,“ prohlásil Rinke Zonneveld, ředitel InnovationQuarter.

Konsorcium však není první ve stanovení závazků v souvislosti s nasazením vodíkových komerčních letadel mezi Spojeným královstvím a Nizozemskem. ZeroAvia, britsko-americká vývojářská společnost zaměřená na palivové články již dříve oznámila svůj záměr provozovat komerční lety, a to už před rokem 2024.

Zdroj: oenergetice.cz