Kromě elektromobilů, které si nabijeme z domácí nabíječky, by v blízké době mohly naše ulice křižovat i elektromobily přímo napájené solární energií. Společnost Sono Motors nedávno odhalila svůj projekt osobního vozidla vybaveného solární soupravou. Auta by se měla zákazníkům dodávat již od příštího roku.

Společnost Sono Motors, která vyrábí solární elektromobily, v pondělí zveřejnila výrobní projekt svého osobního automobilu Sion a také solární autobusové soupravy určené pro vozový park veřejné dopravy v Evropě. Informoval o tom zpravodajský server Protocol. Zakladatelé firmy věří, že solární technologie, kterou vyvinuli, může být využita pro veškeré druhy dopravy, včetně autobusů, nákladních automobilů a lodí.

Solární elektromobil Sono 4
Solární elektromobil Sono 4

Čtyřdveřový osobní automobil nazvaný Sion je jednoduchý elektrický hatchback. Od ostatních elektromobilů jej odlišují solární panely zabudované do karoserie vozu ze všech stran. Ty umožní Sionu vyrábět vlastní elektřinu, což může k běžné baterii přidat až zhruba 240 kilometrů dojezdu za týden a vytvořit „plnou soběstačnost na krátkých vzdálenostech“, jak uvádí webové stránky Sonu.

Místo skleněných krytů polymer

Společnost při vývoji technologie opustila křehké a těžké skleněné kryty, na které se solární panely obvykle spoléhají, a upřednostnila monokrystalické křemíkové články chráněné vrstvou polymeru, integrované do samotné karoserie vozu. Polymer je odolný proti rozbití a poskytuje dodatečnou ochranu článků v případě nárazu.

Společnost Sono podepsala v dubnu závaznou smlouvu s finským výrobcem Valmet Automotive a již má kolem 19 000 zákazníků, kteří si vůz předobjednali.

Solární panely na autobusech kvůli vytápění a chlazení

Ještě větší potenciál vidí Sono v autobusové dopravě. Společnost přizpůsobila svou sadu pro autobusy tak, aby vyhovovala nejběžnějším typům a dala se tak instalovat na již existující modely. I když jsou autobusy primárně poháněny naftou, přidání solárních panelů může generovat dostatek energie pro provoz pomocných systémů autobusů, jako je osvětlení, vytápění a chlazení. Společnost Sono odhaduje, že tyto systémy ušetří podstatné množství nafty užívané v autobusech.

Zdroj: oenergetice.cz